سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 8, 2024
کد خبر: 1190933
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
مدرسه صاحب الزمان

حوزه/ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که طلاب علوم دینی امین و محل مراجعه مردم بوده و لازمه این امر صداقت و درستی با مردم است گفت: امین مردم هستیم و آنها مشکلات، گرفتاری ها و حتی مسائل خانوادگی خود را با ما در میان می گذارند، باید مراقب بود از این امانتداری سوء استفاده نشود و از مرز صداقت خارج نشویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام نیلفروشان در مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصر الله و سردار شهید نیلفروشان در جمع طلاب علوم دینی مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان با اشاره به این که عمده گرفتاری ها و مشکلات انسان از وابستگی به دنیا است اظهار داشت: همه آسیب های ما از وابستگی و گرفتار شدن نسبت به دنیا است و حتی مشکلات اجتماعی که با آن رو به رو هستیم ریشه در همین مسئله دارد.

استاد حوزه دنیاگرایی و وابستگی برخی مسئولین به دنیا را سبب ناتوانی آنها در داشتن مواضع درست و شناخت دشمن بیان کرد و گفت: امیرمومنان(ع) می فرماید "چگونه کسی به دنیا وابسته نباشد در حالی که قدر آخرت را نمی داند"، یعنی هر چه معرفت انسان نسبت به آخرت بیشتر شود، وابستگی آن به دنیا کمتر می شود.

وی افزود: هر فردی که به آخرت تعلق خاطر یافته و آخرت را شناخته، از دنیا گسسته است، نظیر انسان هایی هم چون شهید مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله که رهبر معظم انقلاب درباره این شهید فرمودند "این شهید افتخار ما است"، این مقام به دلیل آن است که این شهید به دنیا وابسته نشد و قدر آخرت را دانسته و معرفت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نیلفروشان با تاکید بر مسئله معرفت در کسب مقامات معنوی تصریح کرد: ارزش ها و تفاوت انسان ها به مقدار معرفت آنها است و این معرفت ها است که انسان هایی هم چون زینب کبری(س) و حضرت عباس(ع) را به وجود می آورد.

وی اضافه کرد: این معرفت دست یافتنی است و این که خداوند در قرآن، پیامبر(ص) را الگو قرار داده حاکی از همین امر است و معیار ارزش پیامبر(ص) ، معرفت های حضرت بوده است و این معرفت ها در حد خود دست یافتنی است و هر فردی که این معرفت ها را به دست آورد نردبان ترقی را پیموده است.

این استاد حوزه یکی از این معرفت ها را صداقت عنوان کرد و ادامه داد: عظمت صداقت از آیه 119 سوره مبارکه توبه به دست می آید که خداوند زمانی که می خواهد اهل بیت را معرفی نماید به صداقت آنها را معرفی می کند و می فرماید:" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ ".

وی اضافه کرد: خداوند متعال در میان همه موارد یک جمله انتخاب کرده است که نخ تسبیح تمام این صفات بوده و آن صداقت است و امام صادق(ع) نیز می فرماید "ملتزم باش به آن دو چیزی که سبب شد امیرمومنان(ع) نزد پیامبر(ص) آن مقامات را پیدا کند و آن صدق الحدیث و اداء الامانت بود".

کارشناس دینی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی از روایات معصومین در خصوص جایگاه صداقت به ارتباط صداقت با عقلانیت پرداخت و گفت: بسیاری اوقات صداقت، عقلانیت می خواهد، یعنی باید در کنار صداقت عقلانیت وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: صداقت نشانه هایی دارد و در روایت است که یکی از نشانه های صداقت آن است که "آنچه برای خود دوست می دارید برای دیگران نیز دوست بدارید و هر چه برای خود دوست نمی دارید برای دیگران نیز دوست نداشته باشید".

حجت الاسلام و المسلمین نیلفروشان افزود: هر فردی که در زندگی، کار، برخوردها و انتخاب های خود این نشانه را رعایت کند صداقت دارد و ایمان فرد ثابت نمی شود تا صداقت داشته باشد.

وی صبر را حاصل این معرفت دانست و گفت: امام حسین(ع) می توانستند خبر شهادت مسلم و تغییر وضعیت خود را با اصحاب درمیان نگذارند و نیرو برای خود جمع کنند، اما امام ترجیح دادند تنها باشند و از مرز صداقت خارج نشوند.

این استاد حوزه با بیان داستان درگذشت فرزند پیامبر اکرم و همزمانی آن با خورشید گرفتگی و عدم بهره برداری رسول خدا(ص) از این پدیده طبیعی به نفع خود و صداقت حضرت با مردم در این باره گفت: این برای طلاب اهمیت دارد که از امور دروغ، بدون صحت و سند برای احیای دین و گرفتن اشک از مردم استفاده نشود.

وی عزت رهبر معظم انقلاب را ناشی از صداقت ایشان عنوان کرد و ادامه داد: هیچ تیرگی و نکته خاکستری در مدت رهبری ایشان نیست و هیچ گاه از مرز صداقت خارج نشده اند.

کارشناس دینی با اشاره به این که طلاب علوم دینی امین و محل مراجعه مردم بوده و لازمه این امر صداقت و درستی با مردم است گفت: ما امین مردم هستیم و آنها مشکلات، گرفتاری ها و حتی مسائل خانوادگی خود را با ما در میان می گذارند، لذا باید مراقب بود از این امانتداری سوء استفاده نشود و از مرز صداقت خارج نشویم و این مسئله بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد: عظمت تمام شهدا نیز به دلیل داشتن همین معرفت ها است و نخ تسبیح آن صداقت است، لذا زمانی که خون سیدمقاومت ریخته شد اثر بزرگی از خود به جا گذاشت و نماز جمعه نصر یک ملت را زنده کرد و تمام هزینه های دشمن برای دلسرد کردن مردم نسبت به رهبر معظم انقلاب، مسئولان، نظام و آینده را از بین برد.

وی افزود: صحبت های شهید سیدحسن نصرالله درباره رهبر معظم انقلاب بسیار عجیب است و چیزی شبیه صحبت های اصحاب سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا برای امام حسین(ع) است و تواضع و اخلاق های خوب همه ریشه در صداقت دارد و زمانی که انسان تواضع می کند خداوند چنین عظمتی به فرد می دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha